Слайд 1
УМК «Английский язык» авт. О. В. Афанасьева, И. В. Михеева
8
класс
«КОСВЕННАЯ РЕЧЬ»
Автор работы – учитель английского языка Порожняя Наталья
Алексеевна, МБОУ СОШ №15
Prezentacii.com
Слайд 2Использованные
источники
Reported Speech
Слайд 4Речь какого-нибудь лица, передаваемая буквально так, как она была произнесена,
называется прямой речью (direct speech).
Речь, передаваемая не слово в
слово, а только по содержанию, в виде дополнительных придаточных предложений, называется косвенной речью (reported speech).
Слайд 5
Прямая речь может представлять собой:
1.повествовательное предложение
2.вопросительное предложение
3.повелительное предложение
Слайд 6Present Simple
Past Simple
Present Progressive
Past Progressive
Past Simple
Past Perfect
Present Perfect
Past Perfect
Present
Perfect Progressive
Past Perfect Progressive
Future Simple
Future-in-the-past
Слайд 7go/goes
went
am/is/are going
was/were going
went
had gone
have / has gone
had gone
have/has been going
had
been going
shall/will go
should/would go
Слайд 8John said: “I live in New York.”
John said (that) he
lived in New York
Слайд 9Bob said: “I am learning French.”
Bob said he was learning
French
Слайд 10Ann said:”Jack went home.”
Ann said Jack had gone home.
Слайд 11Fred said:”I have done it.”
Fred explained he had done it.
Слайд 12Kevin said: “I have been coughing for a week.”
Kevin explained
he had been coughing for a week.
Слайд 13We said: “We shall win the game.”
We said we should
win the game
there
this
that
today that day
ago before
now then
these those
yesterday the day before
last week the previous week
tomorrow the next day
Слайд 151. He said:”I can’t translate this article.”
He said he couldn’t
translate that article.
2. He said:”I was here yesterday.”
He said that
he had been there the day before.
Слайд 16Если прямая речь является вопросительным предложением (прямым вопросом), то при
обращении в косвенную она становится дополнительным придаточным предложением (косвенным вопросом)
Слайд 172 типа прямых вопросов
Специальные вопросы, начинающиеся с
who, which, whose, when,
why, how, how many, how much, how long, …
Общие вопросы,
начинающиеся с вспомогательного или модального глагола
Слайд 18
Когда прямой вопрос начинается с вопросительного слова или группы слов,
то при обращении его в косвенный вопрос производятся следующие изменения:
вопросительный
знак опускается, и вопросительный порядок слов в прямом вопросе заменяется порядком слов повествовательного предложения с теми же изменениями, как и в повествовательных предложениях. Вопросительное слово служит для присоединения косвенного вопроса к главному предложению.
Слайд 191.He asked me:”Why have you come so late?”
He asked me
why I had come so late.
2. He asked me:”Where do
you live?”
He asked me where I lived.
Слайд 20Когда прямой вопрос начинается с вспомогательного или модального глагола, то
косвенный вопрос присоединяется к главному предложению при помощи союзов whether
или if, имеющих значение частицы ли. Далее производятся те же изменения, как и при обращении в косвенную речь вопроса, начинающегося с вопросительного слова.
Слайд 211. She asked:”Did John read the book?”
She asked if John
had read the book.
2. He asked me: ’’Will you be
here tomorrow?”
He asked me whether I should be there the next day.
Слайд 22Когда прямая речь представляет собой повелительное предложение, то при обращении
её в косвенную производятся следующие изменения:
1. Если прямая речь –приказание,
то глагол to say сказать в словах, вводящих прямую речь, заменяется глаголом to tell велеть, to order приказывать. Если прямая речь – просьба, то глагол to say заменяется глаголом to ask просить.
2. Повелительное наклонение заменяется в косвенной речи инфинитивом. Отрицательная форма заменяется инфинитивом с частицей not.
Слайд 231.She said to him:”Come at five o’clock.”
She told him to
come at five o’clock.
2. I said to her:”Please bring me
a glass of water.”
I asked her to bring me a glass of water.
Слайд 24
Choose the correct verb form
1. The doctor said to me
that I (shall/should) rest for a week.
2. He said that
he (is going/was going) to learn Spanish.
3. He said that they (were/ had been) friends at school.
4. She asked if her knowledge of French (is/was) good.
5. The teacher asked who (is/was) present (that day/today)
6. He asked me where I (study/studied).
7. Mother ordered (not to play/to not play) in the street.
Слайд 25
1. The doctor said to me that I should rest
for a week.
2. He said that he was going to
learn Spanish.
3. He said that they had been friends at school.
4. She asked if her knowledge of French was good.
5. The teacher asked who was present that day.
6. He asked me where I studied.
7. Mother ordered not to play in the street.
Reported speech
1. “I’m going to the seaside soon,” she said.
2.
“Does this bus stop next station?” asked Helen.
3. He asked her:”Are you working now?”
4. The teacher asked:”Can you play the piano?”
5. I asked her:”Why are you late?”
6. “Who has broken the window?” the teacher asked.
7. “Look at this paper” he said.
8. “Don’t go alone in the evening,” she said.
Слайд 271. She said that she was going to the seaside
soon.
2. Helen asked if that bus stopped following station.
3. He
asked her if she was working then.
4. The teacher asked if I could play the piano.
5. I asked why she was late.
6. The teacher asked who had broken the window.
7. He said to look at that paper.
8. The teacher told not to go alone in the evening.
Prezentacii.com