Слайд 2Объектный падеж с инфинитивом
(Сложное дополнение)
Это сложное дополнение, состоящее из существительного
в общем падеже или личного местоимения в объектном падеже и
инфинитива.
Конструкция «Объектный падеж с инфинитивом» переводится придаточным дополнительным предложением, вводимым союзами ЧТО, ЧТОБЫ, КАК.
Слайд 3Complex Object употребляется:
после глаголов:
- want – хотеть
- expect –
ожидать
- would like – хотеть бы
после глаголов восприятия:
- hear
– слышать
- see – видеть
- watch – наблюдать
- feel – чувствовать
- make – заставлять
- let – позволять
Слайд 4П
want
expect would like
hear
see
watch
feel
make
let
Сущ. (им.
п.)
Мест. (об. п.)
to Инф.
to Инф.
Слайд 5A вот как на практике реализуется Complex Object
We
noticed the woman мы заметили, как женщина
enter through
the back вошла через заднюю дверь,
door.
I saw them walk along Я видел как они шли по
the road. дороге.
I didn’t hear her say this. Я не слышал как она
это сказала.
Слайд 6 Complex Object употребляется с глаголами без частицы
to
1) выражают физическое восприятие и ощущение to
see (видеть), to watch (смотреть), to notice (замечать), to observe (наблюдать),to feel (чувствовать) , to hear (слышать)
2) побуждения:to make, to force, to let
Слайд 7после глаголов
1)желания: to want, to wish, to desire, would
like
2)предположения: to expect, to believe, to think, to suppose
,to consider, to find
3)приказания, просьбы:to command, to order, to ask, to allow
используется частица to
Слайд 8На русский язык Complex Object переводится придаточным предложением с союзами
что, как, чтобы. При этом существительное или местоимение в косвенном
падеже становятся подлежащим , а инфинитив – сказуемым.
Я хочу, чтобы вы пришли в 5.
I want you to come at 5.
( infinitive)
Слайд 9I saw him enter the house.
я увидел как он вошел
в дом. что сделал?
I saw him entering the house.
я
увидел как он ВХОДИЛ в дом.
I heard a car stop outside.
I feel someone watching me. C глаголами восприятия помимо инфинитива может употребляться и причастие настоящего времени(Participle I).
если мы применяем инфинитив мы подчеркиваем однократность совершаемого действия, если же берем причастие, то демонстрируем процесс протекания действия.
Слайд 101. Mother doesn’t want her children to cry.
2. He expected
his song to become popular.
3. He made her bring
him some milk.
4. He didn’t notice Poly enter the room.
5. She watched her children playi.
Слайд 111) Переделайте предложения
Do you want (they, stay) at the
hotel or with us?
I’d like ( the professor, look
through) my report.
We expect (he, arrange) everything for the party.
I saw (she, clean) the room.
What makes( you, do) such rush actions?
Слайд 122) Read and translate.
Parents make their children read books.
Who made
you get up so early? – No one. It’s just
the sun!
Mother doesn’t want me to go to the party.
Please, tell her to bring the article on teenagers’ problems tomorrow morning.
Ask your elder brother to leave a message for your parents.
Слайд 131. Mr Phillips wanted his son to try his luck.
2.
“We only wanted Steve to help us”, answered the little
boys.
3. I would like to ask her to take care of my pet on Sunday.
4. What made you laugh?
Слайд 143) Put to if it is necessary.
1. Julia wanted her
parents … allow her to get a Saturday job.
2. Why
did she ask you … come?
3. Poor Steve! His parents make him … do this homework every day.
4. The Head Teacher told us … get ready for the Chemistry test next week.
5. Their father wants them … study Physics.
6. Who has made you … attend classes?
Слайд 154) Make up sentences. Use the words in brackets. Example:
My parents … work hard at school (make/ I). –
My parents make me work hard at school.
1. Her teacher … go to the stadium twice a week (make / she)
2. We … to work hard at her English (ask / she)
3. They … look for a Saturday job (want / we)
4. The young parents … take care of their little daughter (ask / I)
5. His elder brother … argue with you (make / he)