Слайд 1Методические разработки для работы с текстом на уроках коми языка
учитель
коми языка
Керецман Ирина Николаевна
Слайд 2Текстовый материал является важным компонентом содержания обучения коми языку, как
неродному, так как в процессе работы с текстами формируются :
1.лексические,
фонетические, грамматические навыки,
речевые умения;
2. коммуникативная, межкультурная и другие компетенции.
Слайд 3Использование текстового материала позволяет
-формировать и совершенствовать фонетические, лексические и грамматические
навыки;
- расширять словарный запас;
-развивать языковую и контекстуальную догадку;
- активизировать знакомую
лексику в новых речевых ситуациях;
- развивать и совершенствовать речевые умения в чтении и устной речи.
Слайд 4 В своей работе использую несколько вариантов работы с текстовым
материалом. Для примера предлагаю задания к тексту «Йиркап» по теме
«Легенды и предания народа коми» (8-й год обучения)
Слайд 5Йиркап.
Предание серти Йиркап овлӧма Емдiн районса Кони сиктын. Нималӧма бур
вöралысьöн.Öтчыд Йиркап аддзӧма Синдор ты дорын Васалысь Вöрсакöд тышкасьöмсö. Отсалӧма
Вöрсалы вермыны Васаöс: лыйӧма Васалы ньöвйысь. Вöрса аттьöалӧма Йиркапöс, тшöктӧма аддзыны вöрысь шуд вайысь Ас пу. Тайö шуда пусьыс Йиркап лöсалӧма аслыс лызь гоз. Лызьыс вöлӧма öдйö котралысь. Йöзыс шулӧмаӧсь, мый пач абу на ваймӧма, а Йиркап пö вöраланiнысь нин бöр воö. Сӧмын матi сиктса вӧралысьяслы абу кольлӧма кыйдӧссӧ. Скӧрмӧмаӧсь найӧ Йиркап вылӧ. Öтчыд Йиркаплöн гöтырыс мудерлунöн тöдмалӧма верöсыслӧн гусяторсö. Юкталӧма Йиркапöс пожйöг ваöн да ыстӧма вöравны. Синдор ты вуджигöн Йиркап кутӧма вöйны, вундӧма лызь кутӧдсö да мый вынсьыс шыбитӧма берегланьыс. Абу кывзӧма лызьлысь корӧмсӧ. Йöзыс шуöны, мый öти лызьыс пö весигтö берег дорын сулалысь пожöм пуö сатшӧма.
Слайд 6Выбрать правильный перевод к предложенным предложениям:
Йиркап нималӧма бур вöралысьöн.
-
Йиркап прославил хороших охотников.
- Йиркап прославился хорошим охотником.
- Йиркап прославил
хорошую охоту.
Отсалӧма Вöрсалы вермыны Васаöс.
- Помог Леший победить Водяного.
- Помощник Леший победил Водяного.
- Помог Лешему победить Водяного.
Вöрса тшöктӧма аддзыны вöрысь шуда пу.
- В лесу велел найти счастливое дерево.
- Леший велел найти счастливое дерево.
- Леший велел найти в лесу счастливое дерево.
Шуда пусьыс Йиркап лöсалӧма лызь гоз.
- Из счастливого дерева Йиркап выстругал пару лыж.
- Из счастливого дерева Йиркап выстругал лыжи.
- Из счастливого дерева Йиркапу выстругали пару лыж.
Слайд 7Выбрать те высказывания, с которыми вы согласны или не согласны
При
правильном выборе высказываний должно образоваться слово «ВӦРАЛЫСЬ» (охотник)
Слайд 8Найти перевод словосочетаний в тексте:
жил в селе Кони, у озера
Синдор, борьбу с Лешим, помог Лешему, поблагодарил Йиркапа, выстругал себе
пару лыж, быстро бегающие, узнала тайну мужа, стал тонуть.
(перевденные словосочетания являются ключевыми словами)
Слайд 9. Используя ключевые слова составь краткий пересказ текста.
Йиркап овлӧма Кони
сиктын. Йиркап аддзӧма Синдор ты дорын Васалысь Вöрсакöд тышкасьöмсö. Отсалӧма
Вöрсалы. Вöрса аттьöалӧма Йиркапöс. Йиркап лöсалӧма аслыс лызь гоз. Лызьыс вöлӧма öдйö котралысь. Йиркаплöн гöтырыс тöдмалӧма верöсыслӧн гусяторсö. Синдор ты вуджигöн Йиркап кутӧма вöйны.
Слайд 10 Продолжи предложения словами из текста:
- Йиркап овлӧма … .
(Кони сиктын)
- Нималӧма бур … . (вӧралысьӧн)
- Йиркап отсалӧма Вöрсалы
вермыны … . (Васаӧс)
- Лызьыс вöлӧма … котралысь. (ӧдйӧ)
- Сиктса … абу кольлӧма кыйдӧссӧ. (вӧралысьяслы)
- Абу кывзӧма … корӧмсӧ. (лызьлысь)
Слайд 11Определите причину данных высказываний.
Вӧрса аттьӧалӧма Йиркапӧс, сы вӧсна мый …
(отсалӧма Вöрсалы вермыны Васаöс)
Йиркап лои тэрыб вöралысьöн, сы вӧсна мый
… (лызьыс вöлӧма öдйö котралысь)
Йиркап вӧйӧма Синдор тыӧ, сы вӧсна мый … (абу кывзӧма лызьлысь корӧмсӧ)
Слайд 12Составь вопросительные предложения.
1.(Кӧні, Кор, Кутшӧм) овлӧма Йиркап?
2.(Кытысь, Кыдзи, Кутшӧм)
вӧралысьӧн нималӧма?
3.(Коді, Кодӧн,Кодлы) отсалӧма Йиркап?
Слайд 13Данные упражнения является эффективным методом работы с любым уровнем подготовки
учеников. С заданиями справляются даже слабоуспевающие ребята. Выполняя их, ученики
не раз обращаются к новой лексике, проговаривают ее, составляют с новыми словами вопросительные предложения, тем самым запоминая ее. Происходит активное употребление учащимися нового лексического материала.