Слайд 1 Вопросы для обсуждения
1.
Дайте определение чтению как виду речевой деятельности.
2. Раскройте цели
обучения чтению как коммуникативному умению.
3. На какие группы делят УМ и НВ чтения ?
4. Что предполагает понимание текста на уровне значения?
5. Что предполагает понимание текста на уровне смысла?
6. Как измеряется полнота понимания прочитанного текста?
Слайд 277. О чем свидетельствует глубина понимания прочитанного текста?
8. Обучение каким
видам чтения является задачей школы?
9. Целью какого вида чтения является
ознакомление с содержанием, определение вопросов, которые и решаются в тексте.
10. Какой вид чт. ориентирован на полное и точное понимание инф. текста, критическое ее осмысление?
Слайд 311 Какой вид чтения предполагает нахождение в тексте заранее заданной
информации?
12. Какой вид чтения направлен на получение общего представления о
содержании статьи, ее теме и круге вопросов?
13. Перечислите задачи предтекстового этапа.
14. Приведите примеры заданий на проверку понимания прочитанного текста.
Слайд 4 Определите:
a) какими видами чтения овладевают обучающиеся;
b) цель
предтекстового, текстового и послетекстового этапов работы;
c) адекватны ли задания
обучению этому
виду чтения.
Т е к с т 1
I. ПРЕДТЕКСТОВЫЙ ЭТАП
Exercise 1. Pay attention to the words in the box and guess what the following text will be about.
kalyady, Christmas, Svyatky, Bethlehem, Christ
Слайд 5Exercise 2. Read the international words and guess their meaning:
calendar, masquerade, accordion, mask, ritual, cycle, optimism
Exercise 3. Make
sure you know all the words in the box. Match the words with their definitions.
Exercise 4. Write the derivatives of the following words using the text.
Exercise 5. Looking through the text put in the right prepositions where necessary.
Слайд 6II. ТЕКСТОВЫЙ ЭТАП
Exercise 7. Read the text and fill
in the table.
Dates Clothes Masks Musical instruments Food
Purpose
Exercise 8. Agree or disagree with the following statements.
Exercise 9. Answer the questions.
When do Belarusians celebrate “Kalyady”?
III. ПОСЛЕТЕКСТОВЫЙ ЭТАП
Exercise 10. Comprehension check. Choose the best alternative and retell the text.
Слайд 7Exercise 11. Work in groups.
1. Find out from your
partners:
- what holiday is celebrated in Belarus from Christmas
till Epiphany;
- what they know about the origin of this holiday;
2. Role-play your dialogue.
Exercise 12. Imagine that:
- you are a tour-guide of a group of foreign tourists who arrived in Belarus just in Christmas time. You have to describe them how Belarusians celebrate “Kalyady”
Т е к с
т 2
I. ПРЕДТЕКСТОВЫЙ ЭТАП
Exercise 1. Read the first paragraph of the text, guess what the whole text is about and give the title to it.
II. ТЕКСТОВЫЙЭТАП
Exercise 2. Read the text and name bank holidays in England.
III. ПОСЛЕТЕКСТОВЫЙ ЭТАП
Exercise 3. Say if the sentences are true to the text or false.
Слайд 9Exercise 4. Answer the questions on the text.
1. Why
are some holidays in Great Britain called bank holidays?
Exercise
5. Complete the sentences according to the text.
1. Bank holidays in England are ....
2. For most people bank holidays are ....
Exercise 6. Speak about one of the bank holidays in England adding more details.
Слайд 10Т е к с т 3
I. ПРЕДТЕКСТОВЫЙ ЭТАП
Exercise
1. Look through the text and choose the best title
to it.
1. Ways of travelling. 2. Types of transport.
II. ТЕКСТОВЫЙ ЭТАП
Exercise 2. Look through the text and fill in the table.
Ways of travelling: Advantages Disadvantages (by plane; by train; by ship; by car )
Слайд 11III. Послетекстовый этап
Exercise 3. Using the table act out
a conversation in which people
(a student, a businessman, a
family of four persons, etc.) argue about the
best way to travel to a distant place.